Tehnoloogiakriitika
on läbi ajaloo sageli olnud pigem tehnofoobidest ludiitide pärusmaa, sestap pani
kulmu kergitama, kui terav rünnak tänapäeval ülipopulaarse sotsiaalmeedia
suunas tuli hoopis ameerika arvutiteadlase ja virtuaalreaalsuse
teerajaja Jaron Lanieri sulest. Tehnoloog väidab oma süngevõitu raamatus, et
kaasaegsed sotsiaalmeedia platvormid võivad osutuda palju salakavamalateks, kui tavakasutajale
esmapilgul tundub. Kuigi kohati äärmuslikud, pole Lanieri ideed siiski paranoilised
konspiratsiooniteooriad, vaid sündinud reaalsest murest IT, ühiskonna ja selle
kodanike heaolu üle.
Raamatu autor loetleb kümme punkti, mis peaksid panema lugejat mõtlema, kas tal ikka on sotsiaalmeedia kontosid nende praegusel kujul tarvis.
Viited
1) Lastoe, S. This Is Nuts: It Takes Nearly 30 Minutes to Refocus After You Get Distracted. Allikas: TheMuse, https://www.themuse.com/advice/this-is-nuts-it-takes-nearly-30-minutes-to-refocus-after-you-get-distracted
2) Roseveleth, F., (2018) What Kind Of Dog Was Pavlov’S Dog? Allikas: Smithsonian, https://www.smithsonianmag.com/smart-news/what-kind-of-dog-was-pavlovs-dog-22159544
3) Vaish, A., Grossmann, T., Woodward, A. (2008) Not all emotions are created equal: The negativity bias in social-emotional development. Allikas: National Center for Biotechnology Information, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3652533/
4) Sagioglou, C., Greitemeyer, T. (2014) Facebook’s emotional consequences: Why Facebook causes a decrease in mood and why people still use it. Allikas: Computers in Human Behavior, Vol 35, Juuni 2014, lk 359-363, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563214001241
5) Levin, S. (2017) Facebook told advertisers it can identify teens feeling 'insecure' and 'worthless' Allikas: The Guardian, https://www.theguardian.com/technology/2017/may/01/facebook-advertising-data-insecure-teens
Raamatu autor loetleb kümme punkti, mis peaksid panema lugejat mõtlema, kas tal ikka on sotsiaalmeedia kontosid nende praegusel kujul tarvis.
1. Sotsiaalmeedias kaotad oma vaba
tahte.
Sa teed
tööd, ühtäkki kõlab taskust juba vana hea tuttav heli ja vibratsioon,
sõnumisaatjaks üks või teine sotsiaalmeedia äpp. Üritad mitte välja teha, kuid huvi on liiga suur, tähelepanu hajub; Sa annad alla ja sirutad sõrmed taskusse. On leitud, et tähelepanu
hajudes kulub kuni pool tundi, et see tagasi saada[1]. Tähelepanumajanduses jäävad
võitjateks need, kes oma telefonid välja lülitavad. Miks on sotsiaalmeedial tarvis meie tähelepanu, kui selle kasutamine on tasuta? Sest
sotsiaalmeedia tõelised kliendid on ettevõtted, kasutajad on vaid toode.
Üks esimesi
biheivioriste, Ivan Pavlov, avastas oma eksperimentides, et kui koerte söötmisele
eelneb alati kellukese helin, piisab hiljem vaid selle heli taasesitamisest, et koertel
ila jooksma hakkaks[2]. Miks peaks keegi tahtma treenida inimest nagu Pavlovi koera ja panna teda seostama stohhastilist
stiimulit millegi positiivsega nagu sotsiaalne heakskiit? Sest sotsiaalmeedia platvormide omanikud saavad tasustatud
kolmandate osapoolte poolt, kes üritavad inimestele oma tooteid ja teenuseid
müüa. Selleks, et inimesed reklaame näeksid, on aga oluline maksimeerida
rakenduse kasutamist, ning selleks tasub inimestes tekitada selle kasutamise harjumus.
2. Sotsiaalmeediast lahkumine on parim
viis kaasaja hullumeelsuse vastu võitlemiseks.
Süstemaatiline
biheivorism ei pruugi alati halb olla. Positiivse näitena võib tuua kognitiivkäitumusliku
teraapia, mille abil võivad inimesed ületada psühholoogilisi tõkkeid. Kui aga
terapeut on mõne suure korporatsiooni palgal, kelle huvides on Sind teatud
moodi mõjutada ja panna Sind kellegi teise huvides käituma, siis muutub
selliste meetodite kasutamise eetilisus küsitavaks.
Kui inimeste tähelepanu
köitmine on raha tegemise eelduseks, siis tuleb tähelepanu saamiseks kasutada kõiki
manöövreid. Teavitused saab küll maha keerata, soovitused keelata, oma andmete
kasutamist piirata, kuid vaikimisi on need lubatud, ja platvormid panustavad
sellele, et kasutajad ei viitsi või ei oska sügaval rakenduse sätetes tuhnida.
Ainus kindel alternatiiv on neid üldse mitte kasutada.
3. Sotsiaalmeedia teeb Sinust mölaka.
Ärimudelis,
mis teenib enim kasu tähelepanu köitmise, inimeste kaasamise ja kirgede üleskütmise
pealt, on skandaalide tekitamine, vaenu õhutamine ja inimeste polariseerimine
selle omanike huvides. On leitud, et
negatiivsed emotsioonid mõjutavad inimesi tugevamalt kui positiivsed[3].
Seega pole negatiivse alatooniga info vohamise või vaenu leviku tõkestamine sotsiaalmeedias iseäranis suureks prioriteediks. Sotsiaalmeedia paneb meid
pooli valima, grupi liikmeks olemine võib aga teha inimesest
suurema mölaka kui ta seda indiiviidina eales oleks.
4. Sotsiaalmeedia õõnestab tõde.
Tõejärgset
ajastut ilmestavas informatsiooni ülekülluse ja manipulatsiooni tingimustes on
üha raskem teha kindlaks sotsiaalmeedias levivate väidete tõesust. Libauudised,
infosõjad ja desinformeerimine on tähelepanumajanduse väga reaalne varjukülg.
Sotsiaalmeedia “kajakambri algoritmid”, mis söödavad kasutajale ette aina enam üheülbalist
informatsiooni – sellist nagu ta on juba eelnevalt tarbinud –, soodustavad
inimeste radikaliseerumist, poliitilist polariseerumist, ja tolerantsuse
vähenemist teisitimõtlejate suhtes.
5. Sotsiaalmeedias muutuvad Sinu mõtted
tähendusetuks.
Internetisuhtlust
ilmestab konteksti hägusus, ja Lanier leiab, et sotsiaalmeedias puudub inimestel
kontroll selle üle, kuidas nende sõnu interpreteeritakse.
6. Sotsiaalmeedia hävitab Sinu
empaatiavõimet.
Kas poleks veider, kui Wikipedia artikli sisu oleks igale lugejale erinev, vastavalt
sellele, milline on tema kohta kogutud andmed? Umbes niimoodi toimub käesolevalt
kasutajatele info kuvamine sotsiaalmeedia võrgustikes. Sisu ja reklaamid
isikupärastatakse algoritmiliselt igale kasutajale. Maailm, mida üks inimene
päevast päeva näeb, on kellelegi teisele täiesti nähtamatu, mis siis, et bussis
sõites võivad nad istuda kõrvuti.
7. Sotsiaalmeedia teeb su õnnetuks.
Sotsiaalmeedia
võib mõjuda rusuvalt inimese enesehinnangule, põhjustada anhedooniat, tekitada
masendust jms, põhjuseid on mitmeid[4].
Hirmuäratav on aga mõte sellest,
et kasutaja hetkemeeleolu on võimalik mõjutada, tuvastada ning
vastavalt olukorrale talle ka reklaame ette sööta[5].
8. Sotsiaalmeedia tahab, et sul puuduks
majanduslik väärikus.
Sotsiaalmeedia
firmad on teeninud oma rikkuse müües kasutajate andmeid kolmandatele
osapooltele, pakkudes kasutajatele vastutasuks tasuta sotsiaalmeedia teenust. Lanier
ütleb, et ta ei kavatse kasutada Facebooki, Google’it ega Twitterit kuni ei
eksisteeri võimalust selle eest maksta ja ühtlasi seada hind oma andmetele.
9. Sotsiaalmeedia muudab poliitika
võimatuks.
Sotsiaalmeediaga
on võimalik mõjutada valimisaktiivsust nii ühes kui teises suunas ja
manipuleerida avaliku arvamusega mastaabis, mis võib otsustada valimiste
tulemused.
10. Sotsiaalmeedia vihkab Su hinge.
Lanier
väidab, et sotsiaalmeedia mõjutab ja muudab inimesi väga sügaval, lausa spirituaalsel
tasandil, justkui mõni kultus, millel on oma tõekriteerium – viraalsus.
Kuigi sotsiaalmeedia platvormid on rajatud algupäraselt enamasti vabale tarkvarale, kaitstakse selles kasutatavaid ja miljardite inimeste elusid mõjutavaid algoritme nagu kroonjuveele – "kas vaba tarkvara liikumine pole siin avatuse ja läbipaistvuse mõistes pisut ämbrisse astunud?" – küsib Lanier.
Raamat pakub tõeliselt põneva pilguheidu sotsiaalmeedia ärimudelite telgitagustesse. Autori seisukohavõtud on kohati must-valged ja dramaatilised ning lühikese raamatu kohta korratakse samu mõtteid palju. Lanier näib alahindavat tavainimese suutlikkust tehnoloogiaga ümber käia, pidades kõiki äärmiselt naiivseteks ja mõjutatavateks. Üleskutse oma sotsiaalmeedia kontod kustutada võiks lahendada probleemi küll konto kustutaja jaoks, kuid mitte ühiskonna jaoks laiemalt. Aga võib-olla on see transformatiivseks tõukeks vajalik esimene samm.
1) Lastoe, S. This Is Nuts: It Takes Nearly 30 Minutes to Refocus After You Get Distracted. Allikas: TheMuse, https://www.themuse.com/advice/this-is-nuts-it-takes-nearly-30-minutes-to-refocus-after-you-get-distracted
2) Roseveleth, F., (2018) What Kind Of Dog Was Pavlov’S Dog? Allikas: Smithsonian, https://www.smithsonianmag.com/smart-news/what-kind-of-dog-was-pavlovs-dog-22159544
3) Vaish, A., Grossmann, T., Woodward, A. (2008) Not all emotions are created equal: The negativity bias in social-emotional development. Allikas: National Center for Biotechnology Information, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3652533/
4) Sagioglou, C., Greitemeyer, T. (2014) Facebook’s emotional consequences: Why Facebook causes a decrease in mood and why people still use it. Allikas: Computers in Human Behavior, Vol 35, Juuni 2014, lk 359-363, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563214001241
5) Levin, S. (2017) Facebook told advertisers it can identify teens feeling 'insecure' and 'worthless' Allikas: The Guardian, https://www.theguardian.com/technology/2017/may/01/facebook-advertising-data-insecure-teens
Comments
Post a Comment