Skip to main content

Virginia Shea 10 käsku – Ole inimene

UCLA psühholoog Albert Mehrabian uuris 60ndatel ja 70ndatel suhtumist ja tundeid edastavat kommunikatsiooni. Tema eksperimendid seisnesid selles, et osalejatel lasti kuulata erinevates hääletoonides lausutud sõnu (näiteks „võib-olla“ või „kuri“) millega samaaegselt näidati ka erinevaid pilte näoilmetest; osalejad pidid selles kontekstis dešifreerima kõneleja tundeid. Ta leidis, et sõnadel oli sõnumi edastamisel vaid 7 protsenti kaalu, 38 protsenti informatsioonist tuleb hääletoonist ja 55 protsenti kehakeelest ja ilmest sõnade lausumise ajal. Tulemused ei ole eksperimendi piiratuse tõttu otseselt üldistatavad reaalsele elule, aga annavad siiski veidi aimu, kui oluline on tähenduse mõistmisel suhtluse verbaalsete ja mitteverbaalsete aspektide ühildumine. Seda ei tuleks interpreteerida, nagu sõnad ei kannaks tähendust, vaid et kõneleja suhet öeldusse väljendab eelkõige see, kuidas ta midagi ütleb, ja sellest oleneb just nimelt sõnumi tähendus selles kindlas kontekstis – kui ma ütlen ülbel toonil "oi kui tore" siis kindlasti ei peegelda nende sõnade tähendus seda, mida ma nendega mõtlen.

Internetis suheldes saab kirjutatut ehtida emotikonidega, mis võimaldavad oma meelelaadist pisut paremini aimu anda. Teatud juhtudel loetakse nende kasutamist aga halvaks stiiliks või isegi täiesti sobimatuks, näiteks siis kui kõnetoon ja kavatsus peaks olema ilmselge, lakooniline või ametlik. Ühtlasi võib emotikonidega liialdamine tunduda teatud juhtudel isegi kahtlasena, justkui teine pool üritaks jätta mingit tehislikku muljet – emotikone laduda on lihtne, aga kas inimene ka tegelikkuses seda emotsiooni tunneb? 
Emotikonide mittekasutamine eeldab aga, et nii kirjutaja kui ka lugeja sõnavara ja keelekasutus on piisavalt head, et suhtluse sisu oleks üheselt mõistetav. Kui arukas tehisintellekt kasutaks info hankimiseks vaid teksti ja loomuliku keele töötluse tehnikaid, saaks ta asjadest ilmselt vaid pealiskaudselt aru, sest suur osa kontekstist läheks kaotsi. Mõistmaks kas kirjutis on satiir, sarkasm, künism, viide millelegi muule, trollimine või üdini siiras, tuleb seda toestada kõrvalise infoga, tuleb teada midagi ajastule omaste idiosünkraasiate kui ka konkreetse kirjutaja ja tema meelelaadi kohta. Lisaks võib info erinevatel aegadel tähendada erinevatele inimestele erinevaid asju. Isegi näiteks õhtul teele saadetud sõbralik lõõp võib sõnumi saajale raskel hommikul tunduda sõja väljakuulutamisena. Niisamuti ei tähenda kõrvalseisjale mitte mõhkugi grupisisene nali, mille sünnimomendil ta ei viibinud. 

Mehrabian leidis, et olukorras, kus sõna, hääletoon ja kehakeel omavahel ei klappinud, oli sõnal väikeim kaal selgitamaks, mida ütleja tunneb. Olukorras, kus sõnad on aga peamine info kandja, peaks neid ka oskuslikumalt valima. Avalikus internetis kasutatav keel võiks olla väljendusrikas ning suhtlus sama värvikas kui päriselus. On tõsiasi, et teatud keeleliste nüansside väljendamine ja mõistmine on Internetis keerukam, ning et kontekst on kergem kaduma – sellega tuleb arvestada, ja mingit erilist orwellilikku uuskeelt selleks puhuks tekitada pole vaja. Kasutajatele võiks lihtsalt südamele panna, et nad arvestaksid konteksti loomupärase ähmasusega ja ei lööks valede järelduste eest teisi veel risti ning väldiks ka ise puuduliku info põhjal rutakate ja rumalate otsuste tegemist. On ju teada tuntud fakt, et teiste vigu omistatakse eelkõige nende isikule aga enda omi isikust sõltumatutele asjaoludele. Ise tegin mõne aasta eest teadliku valiku vahelduseks mitte kasutada vestlusrakendusi ja hoidun ka e-mailist, väljaarvatud välismaal elavate inimestega kontaktis püsimiseks ja hädapärasteks või ametlikeks asjaajamisteks. Eelistan näost-näkku, harvemini telefonitsi suhtlust, mis annab võimaluse koheselt ilma liigse mõistatamise ja segaduseta asjad selgeks rääkida.

Comments

Popular posts from this blog

Tugilahendus

Tugilahenduste teema juures köitis m inu tähelepanu enim dünaamiliseks Braille' kirja ehk punktkirja esituseks mõeldud punktkirjamonitorid, mis võimaldavad selle kasutajatel lugeda elektroonilistel seadmetel kuvatavat teksti sõrmede abil. Selline eririistvara on sobiv eelkõige neile, kellele ei piisa ekraanilugeri ja kõnesüntesaatori kombinatsioonist. Braille' kiri on taktiilne kirjasüsteem, milles tavapäraseid tähti ja numbreid kujutatakse reljeefsete, sõrmedega tajutavate punktikombinatsioonide abil [1] . Punktkirjamonitoril moodustatakse need kombatavad märgid ümmarguste otstega tihvtide abil, mis libisevad individuaalset Braille' sümbolit tähistava tasapinnalise lahtri aukudest üles või alla kindlasse asetusse vastavalt konkreetsele kujutatavale sümbolile. Enamikel mudelitel moodustub märki tähistav lahter kaheksast punktist, millest kuus ülemist on mõeldud traditsioonilise Braille' kirja esitamiseks ja kaks alumist muude tingimuste või atribuutide kuvamiseks,

Häid ja halbu näiteid kasutatavusest veebis

https://web.archive.org/web/20190215045417/https://geoportaal.maaamet.ee/ Geoportaal, Maa-ameti ruumiandmete veebisaidi vana versioon. Tõenäoliselt on leht tehtud ajal, mil kuvarite resolutsioonid olid väiksemad – see võiks seletada, miks pool ekraani on tühi samal ajal kui vasakul pool on kõik lingid nii tihkelt kokku pressitud kui võimalik. Ebatavaline nupudisain – lingi eesmärki täidab suur HTML element, mille kujundamiseks pole kasutatud CSS-i vaid eraldi pildifaili; nupp ise koosneb pealkirjast ja lisaks veel pikemast kribukirjas kirjeldusest ja mõnes kohas veel ka teisest pildist. Kasutajaliides ei ole võhikule intuitiivne, aga tõenäoliselt spetsialistile on pähe kulunud, kus kohast mida leiab. Tundub nagu disain oleks portaali tehniliselt keeruka teostuse kõrval olnud üsna teisejärguline. Nüüdseks on Geoportaal õnneks uuenenud ja saanud kaasaegsema ja palju kasutajasõbralikuma kuju! Swedbank – Tagasi nupp ei tööta, iga kord tuleb uuesti sisse logida. On mõistetav,

IT-eetikakoodeks

SANS Instituudi IT eetikakoodeks on meeldivalt lühike, ent käsitleb sealjuures ka piisava selgusega üldisi kõlbelisuse- ja käitumisnorme nii indiviidi kui ka organisatsiooni tasandil. Enamus kirjeldatuga võib nõustuda, kuid on ka mõni selline alapunkt, mis oma spetsiifilisusega pisut koomiliselt mõjub. Näiteks arvatakse oluliseks kõige esimeses punktis rõhutada asjaolu, et töötaja koolituse eelarve suurus ei piira töötaja võimet püsida kursis kaasaegsete tehnoloogiatega ja õppida uusi oskusi, sest muidugi mõista on saadaval ka tasuta materjale.. Esimeses alajaotuses, mis käsitleb enamasti enesejuhtimisega seotud aspekte, kutsutakse kõiki üles teadmistega ringi käima kui väärtusliku ühisressursiga, mida tuleks abivajajatele heldelt jagada ning ise raskesse olukorda sattudes julgelt teistelt küsida. Manitsetakse võimu kuritarvitamise ja huvide konflikti sattumise vastu. Samuti palutakse viisakalt teavitada igasugusest aja ja resursside raiskamisest, altkäemaksu võtmisest ning muust ebse