Rick Falkvinge ja
Christian Engström kirjeldavad raamatus „The Case for Copyright Reform“ oma visiooni
autoriõigustega seotud õigusraamistiku reformimiseks. Autorid väidavad, et praegune
mudel, mis peab digimeedia toodete jagamist ebaseaduslikuks, õigustab mastaapset
inimeste tagant nuhkimist – muul moel on praktiliselt võimatu teada saada, kes ebaseadusliku
jagamisega tegeleb. Nad leiavad, et see on fundamentaalselt vale lähenemine ja
pakuvad alternatiivi loetledes kuus peamist seisukohta, mis peaksid lahendama suure
osa teemaga seotud probleemidest, ohverdamata sealjuures inimeste õigust privaatsusele.
Autorite kriitika DRMi suunal oli pigem pealiskaudne. Jääb isegi mulje, et korraliku teostuse korral võiksid need meetodid pakkuda lahendust, mida autorid väidetavalt otsivad – kui oleks garanteeritud, et inimesed ei saa digitaalmeedia toodet kopeerida, siis poleks ka vaja nende järel nuhkida. See aga eeldaks, et need meetodid oleksid igas olukorras ka õigustatud ja hästi läbimõeldud, ja et need ei „karistaks“ toote seaduslikke omanikke.
Kirjutise autorid
on ühel meelel, et autoril peaks säilima õigus olla tunnustatud oma loomingu eest. Seda mustrit Internetis enamjaolt
järgitakse, autoritele ja algallikatele viidatakse, ning kõik justkui toimib.
Kui keegi levitab kellegi teise materjali, ja väidab, et on ise selle autor,
ning sealjuures haledalt vahele jääb, järgneb sellele harilikult
viraalne naeruvääristamine, mis enamasti kustutab juba üsas mõtted selliselt toimida.
Järgmises punktis pakuvad
autorid välja, et jagamine, mida ei tehta kommertseesmärgil, peaks olema
lubatud. Olen isiklikult saanud ebameeldiva kogemuse osaliseks kui soetasin
poest kellelegi kingiks plaadi, kuid avastasin hiljem, et tegu on
piraatversiooniga. Tagastasin eseme kohe ja nõudsin oma raha tagasi, sest ei näe
ühtegi põhjust finantseerida kedagi, kes müüb edasi Internetis tasuta leitavat
materjali kui tehingult saadud tulu ei liigu originaalautorile. Jagamine,
millest tulu ei saada, võiks aga olla lubatud.
Kolmandaks väidavad
autorid, et 20 aastat on piisav periood loomingu üle kommertsmonopoli omamiseks.
Pikema perioodi, näiteks 70 aasta puhul, võib kannatada eelkõige
üldine ühiskondlik areng. On lihtne näha, miks on siinkohal raske välja töötada
toimivat ja objektiivset seadust. Igaüks näeb põhjust kaitsta endale armsaks
saanud loomingut pikema aja vältel kui seda, millega ei olda tuttav või mis
külmaks jätab. Kes tahaks näha kuidas tema armastatud kirjateosest vändatakse
fetišeeritud ja labane massidele suunatud versioon? Sellel võib olla küll teost
populariseeriv ja majandust elavdav mõju, kuid kui film on oluliselt erinev
originaalist, jätab see teose andunud fänni või autori kurvalt kukalt kratsima,
et kuidas küll sellise sigaduse eest filmitegija taskud rahaga täideti. Pole
kahtlustki, raha paneb rattad käima, ometi võiks autoril säilida õigus tegutseda,
et ennetada olukorda, kus tema loomingust luuakse populaarne kuid kaudselt tema
nimele häbi toov versioon. Tegu on väga keerulise probleemiga, ja soovitus seada
perioodiks 20 aastat on kuidagi õhust võetud ja peegeldab pelgalt soovi
perioodi lühendada.
Neljandaks soovitavad autorid, et viie aasta möödudes
tuleks väljendada oma jätkuvat soovi loomingust tasu saada mingis avalikus
andmebaasis. Mõte sarnaneb Nobeli majandusauhinna laureaat Richard Thaleri tähelepanekuga
käitumisökonoomika rolli kohta organidoonorluses. Ta väidab, et kui vaikimisi valik on „nõus“
siis nõustub doonoriks asuma palju suurem osa inimesi, kui siis, kui vaikimisi
valik oleks „ei ole nõus“, puhtalt n-ö inertsist. Autoriõiguste kontekstis on
ettepanek paslik ja tähendaks, et enamus juhtudest aeguks autori ainuõigus loomingule
viie aasta järel, sest see on seadusega kehtestatud kui eeldatud nõusolek, ning
perioodi pikendamiseks oleks vaja autoril esitada vastav avaldus.
Viiendaks lahkavad autorid õigust sämpleid kasutada.
Sisuloome on tänapäeval üüratult populaarne ning see eeldab, et üleslaetava
sisu kontrollimine toimub automaatselt. Et sisuloome võib selle loojale tulu
tuua, peab olema väga selgelt kirjeldatud, millisel määral on sämplite
kasutamine lubatud ja mitte. Kuna autorid ei kirjelda kuidas seda kavatsetakse teha,
on raske anda hinnangut millisel määral oleks võimalik selliseid piiranguid
automatiseeritult kontrollida.
Autorite kriitika DRMi suunal oli pigem pealiskaudne. Jääb isegi mulje, et korraliku teostuse korral võiksid need meetodid pakkuda lahendust, mida autorid väidetavalt otsivad – kui oleks garanteeritud, et inimesed ei saa digitaalmeedia toodet kopeerida, siis poleks ka vaja nende järel nuhkida. See aga eeldaks, et need meetodid oleksid igas olukorras ka õigustatud ja hästi läbimõeldud, ja et need ei „karistaks“ toote seaduslikke omanikke.
Autoriõiguste temaatika tekitab üldjuhul palju
poleemikat, mis on hea, sest keerulised teemad vajavadki arutamist. Käesoleva kirjutise
autorid oleksid võinud pakkuda välja konkreetseid mudeleid loomeinimeste
finantseerimiseks reformitud autoriõiguste seadustikuga maailmas ja kirjeldada tehnilisi meetodeid, millega kavatsetakse seadusmuudatuste ellurakendamist
toetada. Autorid väidavad, et esimene on pigem ettevõtja roll, kuid nende argumendid
oleksid veenvamad kui oleks toodud näiteid kindlatest lahendustest nt patroonlusele
pühendatud platvormid või universaalne baassissetulek jms.
Comments
Post a Comment