Skip to main content

Ajaveeb – alternatiiv massimeediale või müügiplatvorm?

Mainin kohe alguses ära, et see postitus ei püüa teile midagi müüa, või kui, siis ainult üht väikest ideed.

Interneti võidukäigu üheks positiivsemaks ilminguks võib lugeda tsenseerimata informatsiooni vaba levikut. See on iseäranis tänuväärne kohtades, kus ajakirjanduse ja meedia poolt kajastatav on allutatud rangele kontrollile. Informatsioon on võim – igaühel, kellel on internetiühendus, on võimalus hoida ennast (ja teisi) kursis maailmas toimuvaga, õppida uusi oskusi, hankida tarvilikku teavet, rääkida kaasa kõikvõimalikel teemadel, suheldes sealjuures inimestega, kellega kohtumiseks neil tavaelus võib-olla kunagi võimalust ei tekiks. Ühest käest võimaldab ajaveebindus ja Internet laiemalt mitmekesistada tarbitavat infot, teisalt kaasnevad info vaba levikuga ka negatiivsed nähtused. 

Blogimist võib pidada alternatiivmeedia kanaliks, platvormi tüübiks, mis võimaldab kõigil kajastada oma isiklikku nägemust, arvamust ja soovitusi. Sellise vabaduse tulemusel satub vältimatult ringlusse suures koguses infot, mille kõrvalmõju on see, et ringlevast infost mitte kõik ei pruugi alati olla kõrgeima kvaliteediga. Otsides vastuseid näiteks mõnele tervisega seotud küsimusele, võib hädas olev otsija kergesti sattuda kellegi blogi otsa, mis oma professionaalsest väljanägemisest ja veenvast sõnastusest hoolimata piirdub sageli sisult kas n-ö lihtlabase bro science’i või täieliku silmamoondusega. Ei saa väita, et platseeboefektil, pole oma rolli teatud tervisehädade leevendamisel, kuid ühtlasi lasub pahaaimamatu lugeja õlul kuidagi liiga suur vastutus mürast signaali välja filtreerimise osas, iseäranis kui antud lehekülg sai lugejale serveeritud eelisjärjekorras mingi otsingumootori poolt. Kas ajaveebidel ja sarnastel platvormidel saaks ja võiks eksisteerida mingisugune, soovi korral aktiveeritav usaldatavusmõõdik, lisaks muidugi sellele, mida iga inimene ise lugejate arvust, tagasisidest, blogi mainest ja kirjutiste kvaliteedist järeldada oskab? On loomulikult ennatlik väita, et sellise laienduse olemasolul ei hakataks omakorda sellega manipuleerima. Samuti eeldaks selline projekt algatajalt ka teatud mõttes seda, et tema kätes oleks mingisugune püha tõe monopol. Võib-olla tuleks läheneda pisut teise nurga alt. 

Lisaks kasutu või halvemal juhul kahjuliku info vohamisele ei ole harv ka juhus kui blogisid vorbitakse ainuüksi rahalistel taotlustel. Eelnevalt uuritakse, millised võtmesõnad klikke võiksid tuua, luuakse teemakohane blogi, ja hakatakse liiklust oma üllitisele suunama, mis igasuguse praktiliselt kasuliku nõu jagamise asemel tegeleb põhiasjalikult ikka enda või kolmandate osapoolte toodete ja teenuste turustamisega. Blogimine kui marketing on vältimatu ja kindlasti mingi osa toodetest ja teenustest, mille suunas lugejaid juhatatakse tõepoolest tarbijale ka soovitud tulemuse annavad. Kahju on aga sellest, et Internetist on juba oma disaini poolest saanud pärusmaa õhukaupmeestele, kes oskavad panustada inimlikule soodumusele tahta leida vastuseid ja lahendusi oma probleemidele kiiresti ja vähese vaevaga. 

Ühest käest ei sunnita ju kedagi tasuta ja seega sageli reklaami- või kaudse müügitulu pealt teenivate autorite kirjutisi tarbima, targem inimene ehk ei võtagi esimest otsingumootori pakutavat vastust alati täie tõe pähe; samas ei saa ka väita, nagu oleks otsijal mingigi otsene kontroll selle üle, mida talle ette serveeritakse. Kellelegi ei saa teha kohustuslikuks kirjutada kvaliteetset sisu lihtsalt heast tahtest. Aga ikkagi oleks tore, kui igasugust püüdlikult veenvat, aga reaalsuses praktiliselt sisutühja materjali ainuüksi lehe SEO optimiseerimise eest ei premeeritaks, vaid märgistatakse kuidagi vastavalt sisule nii, et selle nägemist oma tulemustes reguleerida saaks. Peab taaskord mainima, et selline lahendus peaks olema küllaltki elegantne ja nüanssiderikas, et piirangutest ei kujuneks välja omamoodi türanniat. Sestap peakski leitava sisu osas olema kontroll otseselt otsijal, mõni nõustuks sellise versiooni eest ehk isegi maksma. Võiks ju fantaseerida maailmast, kus otsingumootori tulemustest saaks soovi korral filtreerida (ise tsenseerida) välja lehed ja blogid, mis tahavad sulle midagi müüa, kuigi karta võib, et selliste täiustuste tagajärjel otsingumootori arendaja ärimudel kannataks, vähemalt veel täna.

Comments

Popular posts from this blog

Tugilahendus

Tugilahenduste teema juures köitis m inu tähelepanu enim dünaamiliseks Braille' kirja ehk punktkirja esituseks mõeldud punktkirjamonitorid, mis võimaldavad selle kasutajatel lugeda elektroonilistel seadmetel kuvatavat teksti sõrmede abil. Selline eririistvara on sobiv eelkõige neile, kellele ei piisa ekraanilugeri ja kõnesüntesaatori kombinatsioonist. Braille' kiri on taktiilne kirjasüsteem, milles tavapäraseid tähti ja numbreid kujutatakse reljeefsete, sõrmedega tajutavate punktikombinatsioonide abil [1] . Punktkirjamonitoril moodustatakse need kombatavad märgid ümmarguste otstega tihvtide abil, mis libisevad individuaalset Braille' sümbolit tähistava tasapinnalise lahtri aukudest üles või alla kindlasse asetusse vastavalt konkreetsele kujutatavale sümbolile. Enamikel mudelitel moodustub märki tähistav lahter kaheksast punktist, millest kuus ülemist on mõeldud traditsioonilise Braille' kirja esitamiseks ja kaks alumist muude tingimuste või atribuutide kuvamiseks,

Häid ja halbu näiteid kasutatavusest veebis

https://web.archive.org/web/20190215045417/https://geoportaal.maaamet.ee/ Geoportaal, Maa-ameti ruumiandmete veebisaidi vana versioon. Tõenäoliselt on leht tehtud ajal, mil kuvarite resolutsioonid olid väiksemad – see võiks seletada, miks pool ekraani on tühi samal ajal kui vasakul pool on kõik lingid nii tihkelt kokku pressitud kui võimalik. Ebatavaline nupudisain – lingi eesmärki täidab suur HTML element, mille kujundamiseks pole kasutatud CSS-i vaid eraldi pildifaili; nupp ise koosneb pealkirjast ja lisaks veel pikemast kribukirjas kirjeldusest ja mõnes kohas veel ka teisest pildist. Kasutajaliides ei ole võhikule intuitiivne, aga tõenäoliselt spetsialistile on pähe kulunud, kus kohast mida leiab. Tundub nagu disain oleks portaali tehniliselt keeruka teostuse kõrval olnud üsna teisejärguline. Nüüdseks on Geoportaal õnneks uuenenud ja saanud kaasaegsema ja palju kasutajasõbralikuma kuju! Swedbank – Tagasi nupp ei tööta, iga kord tuleb uuesti sisse logida. On mõistetav,

IT-eetikakoodeks

SANS Instituudi IT eetikakoodeks on meeldivalt lühike, ent käsitleb sealjuures ka piisava selgusega üldisi kõlbelisuse- ja käitumisnorme nii indiviidi kui ka organisatsiooni tasandil. Enamus kirjeldatuga võib nõustuda, kuid on ka mõni selline alapunkt, mis oma spetsiifilisusega pisut koomiliselt mõjub. Näiteks arvatakse oluliseks kõige esimeses punktis rõhutada asjaolu, et töötaja koolituse eelarve suurus ei piira töötaja võimet püsida kursis kaasaegsete tehnoloogiatega ja õppida uusi oskusi, sest muidugi mõista on saadaval ka tasuta materjale.. Esimeses alajaotuses, mis käsitleb enamasti enesejuhtimisega seotud aspekte, kutsutakse kõiki üles teadmistega ringi käima kui väärtusliku ühisressursiga, mida tuleks abivajajatele heldelt jagada ning ise raskesse olukorda sattudes julgelt teistelt küsida. Manitsetakse võimu kuritarvitamise ja huvide konflikti sattumise vastu. Samuti palutakse viisakalt teavitada igasugusest aja ja resursside raiskamisest, altkäemaksu võtmisest ning muust ebse